Strona główna/Squash/Zasady gry w squasha

Zasady gry w squasha

Punktacja

Pojedynek składa się z 5 setów. Set wygrywa ta osoba, która jako pierwsza uzyska 11 punktów (w przypadku remisu 10-10, trzeba zdobyć 2-punktową przewagę). Zwycięża ten gracz, który wygra 3 z 5 setów.

Serwis

Grę rozpoczyna się od serwisu. O tym, który zawodnik serwuje, decyduje losowanie poprzez zakręcenie rakiety. Gracze zgadują, którą stroną rakieta upadnie na podłogę.

Gracz serwujący musi co najmniej jedną stopą znajdować się w polu serwisowym (a przy tym żadną jej częścią nie dotykać linii). Wybiera pole po prawej lub lewej stronie boiska. Zagrywa tak, aby piłka odbiła się od przedniej ściany poniżej górnej linii autu i powyżej linii serwisowej. Następnie musi odbić się od przeciwległej ćwiartki boiska (z wyjątkiem sytuacji, gdy przeciwnik uderza z volleya).

Rozgrywka

Po serwisie przeciwnik musi właściwie odebrać piłkę odbić ją o przednią ścianę zanim drugi raz odbije się od podłogi. Musi uważać, by nie skierować jej na aut (tzn. nie może się wyjść poza linię autu ani jej dotknąć). Piłka może odbijać się od ścian bocznych i tylnych.

Rozgrywka trwa, dopóki jeden z graczy nie popełni błędu i źle odbierze piłkę. Wtedy punktowany jest przeciwnik i tak aż do 11 punktów, co oznacza wygrany set.

Technika gry w squasha

Technicznie gra w squasha podobna jest do gry w tenisa - to z niej zaczerpnięte są podstawowe chwyty i zagrania.

!!! Przed każdym treningiem squasha pamiętaj o rozgrzewce! To sport bardzo dynamiczny, a przez to stwarza ryzyko kontuzji. !!!

Rakietę trzyma się tzw. chwytem „V”, tzn. krawędź boczna rączki musi znajdować się centralnie między kciukiem a palcem wskazującym. Następnie należy lekko odchylić dłoń tak, aby rakieta wskazywała godzinę 13. Kąt między rakietą a przedramieniem powinien wynosić ok. 90 stopni.


W squashu stosuje się też znane z tenisa uderzenia backhandem i forehandem.

Forehand - stajemy przodem do prawej ściany boiska, z lewą nogą wysuniętą do przodu.
Backhand - stajemy przodem do lewej ściany boiska, z prawą nogą wysuniętą do przodu.

Uderzenia najlepiej ćwiczyć pod okiem profesjonalnego instruktora, ponieważ pełne są niuansów technicznych, które mają duży wpływ na dokładność odbicia i kierunek lotu piłki.

 

Ważne! Po odbiciu trzeba zrobić przeciwnikowi miejsce na dojście do piłki i uderzenie. Przeszkadzanie mu jest zabronione i może skutkować utratą punktu. Odbieranie piłki w momencie, gdy istnieje ryzyko uderzenia rakietą przeciwnika, także jest zabronione.

 Efekty gry w squasha

Squash to jeden ze sportów najskuteczniej spalających tkankę tłuszczową - w trakcie godzinnej rozgrywki można spalić nawet 800 kcal! (niektóre źródła podają jeszcze więcej, ale zależy to od stopnia zaawansowania zawodników i tempa gry). Oprócz tego bardzo wszechstronnie rozwija całe ciało, ponieważ angażuje do pracy wszystkie partie mięśniowe. Podczas squasha mocno pracują nogi, ramiona, brzuch, a także cały tułów. Można więc za jednym razem schudnąć, a także wymodelować sylwetkę.

Regularna gra w squasha przyczynia się też do poprawy koordynacji ruchowej i zwiększa wydolność. Dzięki temu świetnie wpływa na układ krążenia i zmniejsza ryzyko chorób serca. Ponadto, uderzając piłkę można w kontrolowany sposób wyładować złą energię, pozbyć się stresu i napięć skumulowanych w ciele.

Gra w squasha to zdrowy wysiłek, który pozwala zapomnieć o problemach, wyluzować się i czerpać czystą radości z rywalizacji.

do góry